minaminis

Alla inlägg under december 2009

Av Lisa - 14 december 2009 11:16

Idag är barnen lediga från dagis, vi var tvungna att ta sovmorgon. Helgen som gått har varit fullspäckad och lite upp och nervänd men riktigt riktigt rolig. Lördagen bestod mest av kalasförberedelser för min del. Stora hade avslutning på handbolls-kulet med besök av tomten, Liten hade play-date med morfar så att jag kunde fixa med kalaset i lugn och ro.


Kalaset var jätteskoj och barnen lekte järnet hela tiden. Dom hade så skoj att när det var dags för att lägga sig för deras del (typ klockan tolv) så kunde dom inte slita sig från varandra så det slutade med att de stora kusinerna H och M fick sova över. Alla inne i storas rum. H på en madrass på golvet och M i sängen med Stora. Såå söta var dom när dom låg och mös i sängen. Men så värst mycket sömn blev det inte. Dom somnade väl vid halv ett och klockan halv sju vaknade mannen av att de lekte inne på rummet, då hade de varit uppe en halvtimme sa dom.


Jag och Liten sov ialla fall till halv nio, men trött vad man ändå.

Sen var det lek hela dagen igår med. Syster, hennes man och lillkusinen kom med sen och var här hela dagen. Så vi åt rester, fikade, pratade, kollade resor och annat mysigt som passar sig att göra dagen efter.


Liten sov inte sin eftermiddags-nap förrän klockan fyra, till halv sex. Så det var lite upp och nervänt. Inte nån renovering på övervåningen så långt ögat kunde nå, men vad gör det när man kan ha så mysigt.

Av Lisa - 10 december 2009 13:45

Idag ska jag hämta min och mannens julklapp på posten. Till oss från oss. Som jag velat ha denna sååå länge. Kommer bli najsigt.


Nu sitter jag och stora i soffan och myser. Jag med en kopp kaffe och hon med ett glas saft, kolla på dåliga eftermiddagsserier. Det är lyxigt.

Av Lisa - 9 december 2009 09:48


          


Blev rätt nöjd över resultatet av planteringen, inte illa för att vara första gången ever jag gör juldekorationer. Och mycket billigare än att köpa färdiga.

Hade varit finare med lite mossa på med, men Liten sov när jag fixade så jag kunde inte ge mig ut och leta, så det fick vara.


Igår firade vi mannen på hans födelsedag. Paket, god mat, tårta med ljus och mys. På lördag ska vi ha kalas för både mig och honom.


Idag är det föräldragruppsträff här hos mig, men tyvärr var det många som inte kunde. Grannarna på andra sidan berget kommer ialla fall så stora lär bli nöjd. Har inte orkat fixat något så jag får ner i frysen och rota fram några lussebullar.


Av Lisa - 8 december 2009 15:02

Idag fyller min älskling år. Det ska vi fira!

Av Lisa - 8 december 2009 13:09

Skönt att helgen är över. Denna helgen var den gråaste, tristaste och sorgligaste på bra länge. Inget var roligt. Kunde inte hitta lusten till att göra någonting.

Så lördagen bara kom och gick, gjorde ingenting.


I söndags tog jag mig i kragen lite, så vi bakade pepparkakor med barnen, det är ju alltid mysigt. När Liten sov middag så körde jag och Stora till kyrkogården för att titta på alla blommorna på graven. Oj vad blommor, och ljus. Det var så fint där. Ville inte gå därifrån, för det kändes så definitivt. Verkligen som ett hejdå. Så jag och Stora gick omkring där en lång stund. Det var vackert. Skönt att ha med Stora. Barn tar saker och ting så bra och så enkelt. Och ibland är det, det enda vi behöver. Vi stod vid kusins, och hans dotters grav när Stora frågade;

- sover dom här på natten eller vaddå?

- Ja, sa jag så kan man ju se det, eller så kanske de sover uppe i himlen hos änglarna.

- På molnen då eller?

- Ja

- Ja det tror jag med.

Så var det med det och så bestämmer vi att det är.


Igår var barnen hos farmor och farfar. Mannen var ledig från jobbet så vi körde till Karlskrona för att klara av de sista julklapparna. Blev inte riktigt så, men nästan. Hade inte lust alls att gå i affärer och handla, fick mest bara ångest av det.


      


Idag tänkte jag ialla fall försöka få till lite julstämning här hemma. Har köpt hem hyacinter, taklökar och lite pynt som jag tänkte jag skulle plantera lite snyggt. Vi gör ett försök ialla fall.

Av Lisa - 5 december 2009 11:10

Så var den avklarad, begravningen. Helt klart den jobbigaste jag någonsin varit på, men också den finaste. Så sjukt mycket människor det var i kyrkan. Massvis med släkt och vänner. Han hade varit så stolt och glad om han hade sett det. Och det gjorde han förhoppningsvis med, från sin sida!


Begravningen inleddes med att mellansonen (14 år) sjöng "Himlen" ackompanjerad av Jens U Nilsson. All heder åt honom. Att stå och sjunga en sån stark låt på sin pappas begravning inför så mycket folk. Häftigt. Och något han kan vara stolt över och bära med sig för resten av sitt liv. Texten är så klockren.


Jens U Nilsson sjöng två låtar med, så fint och personligt.


Detta var helt klart ett värdigt farväl


Jag grät så mycket, den dagen då du försvann

Jag satt uppe hela natten.. och tårarna bara rann

Jag kunde bara inte tro att det var sant

 

I himlen, där får du det bra

I himlen, där finns allt du vill ha som du inte fick här

 

I mörkret utanför fönstret där tänds en stjärna inatt

jag bär på allt du gav till mig som en ovärdelig skatt

Jag önskar att jag hade få kunnat säga tack

 

Jag minns ljudet ute i hallen där du tog av dig dina skor

och du sa att jag skulle få likadana en dag när jag blev stor

Jag håller ett fönster öppet ifall du kommer hem

 

I himlen, där får du det bra

I himlen, där finns allt du vill ha som du inte fick här

 

Nu får han höra sin lilla dotter säga:

"Pappa, ser du hur änglarna dansar"




Av Lisa - 3 december 2009 20:31

Jag gör som du Jens. Vad kan passa bättre än denna låten. Imorgon säger vi farväl på riktigt, sen är det himlen som väntar.

Vila i frid älskade du!


Av Lisa - 3 december 2009 10:18

     



(uggaustralia)


Jag kan inte bestämma mig. Ska jag ha den korta modellen med knapp eller den långa klassika? Dom långa kan man ju vika ner sådär snyggt med.

Ovido - Quiz & Flashcards