minaminis

Alla inlägg under december 2010

Av Lisa - 30 december 2010 21:45

Då har ännu ett år gått. 2010 har gått och 2011 ringer på dörren. 2010 var året då jag började jobba, efter nästan 2år hemma med mina fina små flickor. 2010 var året då vardagen började på allvar med dagislämning och hämtning, vab-dagar och stress. Livspusslet skulle läggas och vi fick alla hjälpas åt såklart.


2010 var även året då vi taggade ner med renovering. Vi tog ett steg tillbaka och började njuta av det vi har istället för att bli stressade över det vi inte har. Många saker som ser ut som kriget här hemma men vi tar ändå det lugnt för det mesta och njuter. Vi är bäst på att sova länge på morgonen och äta frukost i lugn och ro. Dricka kaffe och sitta och småprata medans flickorna leker, det är vår melodi. Då får man liksom stå ut med att saker och ting inte blir färdigt. Visst vill vi att det ska bli det, men vi behövde använda 2010 till att tanka energi. Vardagen, jobben och dagis tog den energin vi hade.


Lite nytta hann vi ändå med här hemma. 2010 var året då flickorna äntligen fick sin övervåning. Okej, vi har inte avslutat kapitlet övervåningen än, några småsaker är kvar. Men dem har sitt fina fina sovrum, sitt stora lekrum och sin mysiga TV-hörna och de trivs kanonbra däruppe.


Detta året har även varit händeserikt för Liten. Från att ha varit vår lilla bebis (!) och sovit inne hos oss så har hon fått ett eget rum, för att för några dagar sedan avancera upp på övervåningen och börja sova däruppe med storasyster. Hennes rum står dock kvar här nere så länge.


Liten har förövrigt haft det kämpigt detta året. Mycket sjukdomar, mest förkylning och feber. Hon har haft det jobbigt med sin förkylningsastma vilket har gjort att hon blivit så mycket sämre varje gång hon varit förkyld. Vi har även besökt ögonläkaren ett antal gånger för att kolla hennes skelande öga och vi är fortfarande inte klara med det. Tjejerna drabbades även av vattenkoppor i somras. Samma dag som vi skulle åka iväg på husvagnssemester så vaknade Liten med vattenkoppor och sen var de sjuka i några veckor. Så det blev inget Astrid Lindgrens värld, vi får ta det 2011 istället.


Istället var vi uppe i Stockholm några gånger och hälsade på nya lilla kusinen Hanna. Så omtyckt av barnen, och oss med såklart.


2010 var även året då Stora blev en flicka. En flicka som tidigare varit en riktigt pojkflicka som lekt med grabbarna, som inte tyckte om klänningar och kjolar utan som istället har velat ha bekväma kläder som går att leka i (inte mig emot), detta året blev hon istället en riktigt flickig flicka som bara vill ha klänning och som äääääälllskar rosa och att leka prinsessa. Som vill att jag ska fläta hennes år och måla hennes naglar. Som har sitt fina gäng på dagis som hon älskar att leka med. Som ritar såna fina teckningar med prinsessor, slott och katter med bebisar i magen Som övar på bokstäver och som redan kan skriva jättemånga namn. Som ljudar och övar på att läsa. Min lilla flicka som har blivit stor och jag har så svårt att fatta det. Min flicka som precis i detta nu sitter och fösöker lära lillasyster att använda saxen.


Detta var även året då våra flickor blev systrar på riktigt. Dem leker så otroligt bra ihop och är varandras trygghet. De retar även gallfeber på varandra och bråkar så det hörs i hela huset. Precis som riktiga systrar ska göra. Stora får stå ut med mycket för Liten är nästan den envisaste lilla person jag känner. Hon har en vilja av stål och använder den till att försöka manipulera oss andra (så henne får man se upp med). Stora är den bästa storasyster och det var såklart meningen att hon skulle komma till oss först. Hon är så duktig och go och har ett stort hjärta av guld och hon passar så bra som storasyster. Liten däremot avgudar Stora men är som sagt envis som synden men charmig som få. En typisk lillasyster....


2010 har varit ett riktigt riktigt bra år, och jag tackar vår lyckliga stjärna för att vi får vara med om detta mirakel som det innebär att uppfostra sina barn. Varje dag är en gåva. Älskar min familj sååå mycket!


Bildkavalkad över året som gått


          


         


        


               


           


           


           

  



        


        

Av Lisa - 30 december 2010 20:39

Så var julen över för denna gången. Lika fort som den kom, lika fort var den över, som vanligt. Men skoj har vi haft och mysigt, även om vi inte har kunnat göra allt det där vi har tänkt som pulkaåkning och bad och annat på grund av eländiga förkylningar som aldrig går om. Men men, det tar vi igen sen.

 

Barnen fick jättemycket fina julklappar, bra leksaker och inte massa småskräp som bara läggs undan utan riktiga grejer. Jag och mannen hade med varit snälla och fick en del fint vi med.

           

Det obligatoriska kortet framför granen, lika svårt att få till som julkortet.


  

I väntan på tomten


  

Vi väntar med


  

Finaste tomten


  

Stora är inte (och har aldrig varit) rädd för tomten


  

Paketöppning


 och lek

   

en nöjd tjej(som inte ville krama tomten)


  

Storas absolut bästa julklapp som hela familjen har varit engagerad i att få ihop

 

En riktigt bra jul med andra ord!




Jul
Av Lisa - 30 december 2010 11:10

        

(Foto: Efva Attling)

Igår var jag och mannen i stan för att titta på vigselring. Stället där vi tänker köpa våra ringar hade nämligen 15 % rabatt på förlovnings- och vigselringar, och då får man ju passa på. Vi har varit inne en gång tidigare så vi hade lite hum om vad vi ville ha, men sen hittar man ju så många andra fina ringar som man också kan tänka sig så det var ju såklart inte så lätt. Han berättade att han ska stå på Bröllopsmässan den 19 februari i Karlskrona och att han då har 20% istället. Så då har vi ytterliggare ett tag på oss att fundera.

Förutom de ringar som han kan beställa hem så gör han även egna ringar efter önskemål. Det ökar ju valmöjligheterna en aning. Har kikat runt lite på internet för att få lite inspirations och hittade en del som jag gillar.

Dessa från Efva Attling har jag verkligen fastnat för. Vitguld ska det vara.

Men det är verkligen inte lätt, man ska ju ha ringen i några år. Mannen funderar även på att byta ut sin förlovningsring. Han vill ha en bredare och grövre än den han har nu.

Av Lisa - 21 december 2010 22:29

Ikväll har jag och stora bakat till jobbet imorgon, det blev Leilas mjuka lingonpepparkaka med lingongrädde till. Har provsmakat och det var kanongott.


Imorgon gör jag min sista dag på jobbet. Känns sorgligt såklart, jag tycker så mycket om människorna som jobbar där och kommer sakna dem jättemycket. Men men, livet går vidare och allt ordnar sig såklart.


I jul ska jag bara njuta av ledigheten och vara med familjen. Ut och leka med barnen i snön, bjuda hem vänner, sova länge, mysa, fixa hemma och bara vara..... Härligt ska det bli. Jobb tar jag tag i efter nyår.


Har i och för sig några saker på gång. En intervju i januari, en telefonintervju och några andra krokar ute. Så det kanske ordnar sig snart, eller gör det inte det och det är okej det med. För så länge (okej, nu kommer en klyscha) jag är frisk och min nära och kära är friska så är jag lycklig. Så är det faktiskt även om det låter förutsägbart. Man får sina moments när man inser vad som är viktigt. Och jag kan faktiskt inte ha det bättre än jag har det.

Av Lisa - 20 december 2010 17:00

  

(Foto: recept.nu)

 

Har gjort Leilas rocky roads, rispuffar och ska göra 5-minuterkola med (som jag verkligen älskar) men jag e sugen på att göra ytterliggare något julgodis. Är inte mycket för ischoklad eller knäck men jag hittade detta receptet på juliga chokladprickar, också Leilas recept. Dem ser goda ut och verkar enkla att göra, och det gillar vi ju.

Jul
Av Lisa - 20 december 2010 09:45

  

(Foto: vi.sualize)

 

Julen närmar sig med stormsteg och jag är överförtjust för det. Älskar verkligen julen. Har dock en hel del kvar att göra innan man kan krypa upp i soffan och mysa framför granen. För att påminna mig själv:

 

  • köpa julklappar till 3 personer till; syster, svärföräldrarna och mannen
  • slå in hundra juklappar (typ), har inte hundra kvar
  • göra färdigt årets julkort och skicka
  • Hugga gran (japp hugga, inte köpa eller jo köpa den måste vi ju med såklart)
  • köpa julgransfot
  • köpa liten plastgran till flickorna, har inte hittat ngn än
  • baka en omgång pepparkakor till, kanske
  • rulla köttbullar
  • köpa och göra skinkan
  • sätta upp tomtar
  • göra julgodis, har en sort kvar
  • fira systers födelsedag
  • fixa inför lilljulafton
  • städa!!!
  • införskaffa några nya, snygga kläder till mig

Det var det jag kom på nu, kan säkert tillkomma lite till.

Jul
Av Lisa - 20 december 2010 07:15

  

(Foto: recept.nu)

Självklart ska jag ju bjuda på något gott till fikat min sista dag på jobbet. Hade planer på att göra en jättegod äppelkaka som smakar lite juligt eftersom det är ingefära i det. Rivna äpplen och nötter i smuldegen. Den är verkligen jättegod, men jag känner mig lite lat och orkar inte göra tre såna formar. Så jag tror nog att jag ska ge mig på att göra mjuk pepparkaka. Har aldrig gjort det innan men tror inte att det ska vara så svårt. Hittade en recept som låter riktigt smarrigt från Leila. Hon brukar ju göra goda grejer.

Av Lisa - 20 december 2010 07:00

  


Helgen har varit fullspäckad, både hunnit med saker som måste göras men även umgåtts med vänner. I fredags var mannen och barnen lediga, så de kom och överraskade mig på jobbet. Flickorna tyckte hissen var jättespännande såklart, och tillbringade även en lång stund inne på mitt kontor med att rita. Sen klarade vi av lite ärenden och även en veckohandling.

I lördags var det julgranshuggning som stod på schemat. Så vi och vännerna åkte iväg till Törneryd för att hugga en fin gran. Det var hur mysigt som helst, värsta julstämningen med snön som föll, julmarknad, glögg, grillad korv och ponnyridning. Något för alla med andra ord. Det blev dock ingen huggning av gran då det var för mycket snö i skogen men en fin kungsgran fick följa med hem. Efter detta följde vännerna med hem på fika och vi blev sittande och pratade och barnen lekte så klockan blev så mycket så det blev middag med av det. Sen stannade dem tills det var läggdags för barnen. Precis som det ska vara, enkelt och spontant och riktigt riktigt trevligt.

Igår spenderade jag i stort sätt hela dagen i köket. Kände mig som värsta Martha Stewart. Jag och flickorna gjorde julgodis, sen rullade jag köttbullar och avslutningsvis planterade jag lite hyacinter.

En riktigt bra helg med andra ord. Nu är det tre dagar kvar innan jag går hem på julledighet. Det gör vi det bästa av.......

Ovido - Quiz & Flashcards