minaminis

Alla inlägg under augusti 2009

Av Lisa - 31 augusti 2009 20:14

 (Bild från IKEA)


Sista dagen på detta årets sista sommarmånad. Imorgon är det september och höst. Mysigt och välkomnande på ett sätt, sorgligt på ett annat. Alltid tråkigt när sommaren tar slut, nu vet man att det är långt tills nästa gång det blir varmt och skönt i luften igen. Långt till mysiga grillkvällar med vänner, långt tills dess att barnen kan springa nakna vid poolen. Men ändå mysigt, mer tid med familjen. Bara vara inne och mysa framför tv:n och några värmande ljus. Även om kvällarna blir mörkare så blir dom ändå längre, för barnen somnar tidigare och det betyder mer tid för mig och mannen.


Men visst, vi har en hektiskt höst framför oss. Många projekt hemma som måste göras, dränering och tak ska klaras av innan övervåningen ska börjas på, så visst har vi fullt upp.


Redan nu har höstens trötthet kommit smygande. Jag somnar tidgt varje kväll. Kanske kan det vara sviterna från första inskolningsveckan. Imorgon börjar andra och sista veckan på inskolningen. Denna veckan ska jag lämna Liten själv där varje dag. Får se hur det går.


Med hösten kommer ialla fall suget på förändring som ett brev på posten. Alltid något som måste fixas inne eller ändras. Lite piff här och där.

I fredags va jag och syster på ikea. Jag hade både Liten och Stora med mig, hon hade bara lilla V. Vi packade in oss alla i samma bil, tråkigt att köra själv ju.Trångt, men det gick. Lite fyndat fick vi mellan varven. För det var fullt upp med matpauser, blöjbyten, spring till lekrummet och en Liten med väldigt klåfingriga fingrar att hålla koll på.


Jag köpte bland annat svart överkast till sovrummet, svarta ramar, servetter (såklart), kontorsgrejer och så lite tyg. Ska göra några tygtavlor att ha bakom soffan. Enkelt sätt att förnya utan att lägga så mycket pengar på det. Tycker tavlor att riktigt svårt. Har några favoritkonstnärer som gärna hade fått ha sina alster på mina väggar, men tills dess att dem pengarna finns i min ägo får jag nöja med med tyg.





Av Lisa - 30 augusti 2009 00:02

Nopp, har inte lagt mig än. Fastnade här, började läsa gamla inlägg som jag skrivit, och kom på varför jag skriver blogg egentligen, Det är ju så roligt att titta tillbaka och komma ihåg vad man gjorde då. Hur hade vi det när liten var mindre och jag gick hemma med barnen. Vad gjorde vi då, och hur mådde jag? Alla tankar och funderingar som jag hade då. Det är ju det som är grejen med bloggen. Även om man skriver för andra så är det lika mycket till för mig själv. För att komma ihåg.


Läste vad jag hade för nyårslöfte:

leva i nuet och bli bättre med pengar. Måste nog säg att jag lyckats med båda, kanske inte fullt ut men en bit på väg är jag nog ialla fall. Sen var det bra att gå tillbaka och läsa för jag hade faktiskt glömt mina löften. Man behöver ju påminna sig själv ibland om vad som är viktigt, vad det är som betyder något. För mig är det ju självklart barnen och min man som är det viktigaste för mig. Är dem lyckliga så är jag det. Har jag en nöjd, glad, frisk och lycklig familj då har jag det perfekt livet. Vad mer kan jag begära? Ärligt?


Nej, nu ska jag gå och pussa mina fina fna flickor sen ska jag krypa ner i sängen bredvid min älskade man (min huttrande sjuk man)

Av Lisa - 29 augusti 2009 23:30

Ikväll har vännen I med dotter varit här. Mannen har varit på "herrklubb". Dom var på Tjärö, på någon flotte i havet och badade tunna och åkte vattenskidor. Låter inte så illa va?


Vi har haft det så mysigt hemma, pizza, lek och prat hela kvällen. Tjejerna lekte tills de stupade. Det var mycket att plocka undan när dom gått hem, men så är det när man haft så skoj. Precis när jag satt mig i soffan igen efter läggning av stora och städning så hörde jag nyckeln som stacks in i låset och mannen som kom in. Då har stackaren gått och blivit sjuk. Han hade värsta frossan. Så nu ligger han nerbäddad i sängen istället för att vara på Karlmans och festa. Det blir inte alltid som man tänkt sig.


Idag har jag varit inne i stan. Alldeles själv utan barn och utan man. Rätt skönt faktiskt. Skulle hitta kläder till Vilners dop som äger rum om två veckor. Var inne och kikade på nyöppnade "Sisters", riktigt fin och fräsch butik. Hittade lite som jag gillade men köpte inget direkt. Träffade mamma och min moster på stan, dom ville se vad jag hittat, så vi gick in på Sisters igen och så körde jag lite modevisning där. Blev sponsrad av mamma så jag slog till på klänning, tights och skärp. Snyggt som tusan, och billigt tack vare min fina mamma.


Nu ska jag krypa ner i sängen bredvid mannen. Godnatt alla vänner!

Av Lisa - 25 augusti 2009 20:47

Vår stationära dator har kraschat, därav min frånvaro. Gillar inte att sitta vid den bärbara, den är alldeles för seg och så har i:et på tangentbordet försvunnit. Sen har jag heller ingen bilder på denna datorn så ni kan tyvärr inte få se den lilla godingen som ligger bredvid mig i soffan heller. En riktig härlig liten kisse som vi hämtade hem i söndags.


Så liten, så söt och så omtyckt av hela familjen. Flickorna bara älskar honom, lämnar knappt honom ifred en sekund. Tur att vi har grind ner till källaren så han kan gömma sig där om han vill. Inte för att han gör det, han verkar älska uppmärksamheten som han får av barnen. Hur mycket de än jagar honom eller bär omkring på honom så ska han ändå va där dom är. Så han gillar det, och oss. Figaro är hans namn.


Andra dagen på inskolningen idag och det har gått hur bra som helst. Stora leker med kompisarna som hon aldrig varit ifrån dagis och Liten anpassar sig hon med. Hon älskar ju andra barn så det funkar bra. Suttit lite mer hos mig idag och tankat närhet. Imorgon ska hon äta där, och det ska faktiskt Stora med få göra. Hon har fått samma tider som Liten dessa veckor. Så det ser hon verkligen fram emot. Det har hon ju inte fått göra sen innan Liten föddes, och det är ju ett tag sen.


Ikväll är jag trött. Har varit några fullspäckade dagar nu med dagis och lek. Så ikväll ska jag bara sitta här i soffan med mannen och njuta av lugnet. Ska strunta i alla måsten som ropar på mig.  

Av Lisa - 21 augusti 2009 08:56

Nu drar vi till Göteborg och Liseberg. Perfekt avslutning på en underbar sommar och semester.

Av Lisa - 18 augusti 2009 21:42

Nu är altanen halv demolerad. Snyft. Vår fula, lilla  inglasade altan i furu är nu nästan helt borta. Känns sorgligt. För hur fel den än var så älskade vi den. Från maj till september varje år har vi ätit nästan alla måltider på altanen. Suttit uppe om kvällarna och tittat på tv med tända ljus. Har det regnat har vi suttit där och lyssnat på smattret mot taket. Men inte mera........


Vill verkligen att vi ska bygga upp den snart igen. Känns faktiskt viktigare att få tillbaka vår altan än att göra om köket och de andra projekt vi har inne. Det enda jag känner att vi måste göra först är övervåningen men sen vill jag ha min altan igen.


Usch, imorn får vi sitta inne och äta.

Av Lisa - 18 augusti 2009 13:38

Idag har vi en riktigt rensar-dag. Det hela började med att vi skulle rensa i ett utrymme i källaren för att få plats med altandynorna där. Det var tänkt att det skulle gå lite snabbt och smidigt så att vi kunde ta tag i det riktiga projektet, nämligen riva altanen. (Vet att det låter hemskt, och det är det med, vi måste riva altanen för att kunna dränera ordentligt, men sen hade vi ändå velat ha den större än vad den va, så det är inte helt hemskt. Vi hade ändå behövt riva den för att göra den större)


Men ialla fall, inne i detta utrymme fanns det ju allt möjligt smaskigt. Gamla kort som man inte tittat på på evigheter. Kläder som va utrensade och skulle slängas/skänkas/säljas men som bara blivit stående. Först hade jag bara tänkt att ta säckarna med kläder och köra till en UF-container men mannen ville att vi skulle kolla lite på det. Sagt och gjort, vi hittade massor av roligt som man absolut inte vill slänga eller ens sälja. Sånt som är roligt att spara så att barnen kan se hur vi gick klädda. Sånt som dom kan ha när dom leker maskerad. Hög-klackade skor som dom ska snubbla runt i när dom leker kontor.


Tur att mannen är en Spara när jag är en Slänga. Han kommer nämligen ifrån en Spara-familj och berättade hur roligt dom hade med föräldrarnas gamla kläder. Jag som kommer från en Slänga-familj var ofta arg för att mamma och pappa slängt alla guldkorn som jag såg att de hade på bilderna i fotoalbumen. Coola skinnjackor och kort-korta klänningar.


Så nu har jag lovat mannen att varje gång jag gör en garderobsrensning så ska jag spara ett antal plagg. Så att man har lite från varje tids-epok.


Nej, nu får jag nog laga lite middag till oss. Man blir hungrig av att rensa. (och prova kläder) Har hittar massor med grejer som man bara måste prova. Lite kul att man kommer i samma byxor som man hade när man var runt 20 år. Har inte ändrats kroppsform så mycket trots tio år på nacken och två barn.

Av Lisa - 17 augusti 2009 22:58

(Bild från Sagobella)


Satt och funderade på vad vi skulle kunna köpa till lilla kusinen i doppresent. Kom på att en namn-cd hade varit en kul grej. Barn tycker ju om att höra sitt eget namn. Men när jag skulle gå in på Sagobella och göra beställningen insåg jag att hans namn inte fanns med. Fanns bara ett antal förbestämda namn där.  Storas eller Litens namn fanns inte heller med. Tråkigt, men inget att göra åt.


Får kanske bli en personlig bok istället. Vad kan man mer köpa? Kommer inte på något roligt. Hade velat köpa något smycke för det är alltid ett fint minne. Men vad kan man köpa till en pojke, som han kan tänkas vilja ha även när han blir större? Inte så lätt.


Idag har vi tillbringat nästan hela dagen hos syster och kusinerna. Barnen har lekt och vi har suttit och spånat på idéer. Funderar på att dra igång något roligt projekt....men det är bara på planeringsstadiet än så länge.


Ett litet besök på dagis har vi med hunnit med. Inskolningen börjar på måndag men jag ville upp och hälsa på lite först. Främst för Storas skull som varit ledig från dagis sedan i april. Men det gick så bra, båda flickorna hittade en plats direkt och började leka. Liten brydde sig inte om mig ett dugg utan stövlade iväg till en sandlåda och hittade en spade att leka med. Fick ta henne under armen när vi skulle gå för hon ville inte hem. Så nu ser vi fram emot dagis. Men först ska vi njuta av den sista lediga veckan för hela familjen.


Ikväll blev det äntligen en löprunda. Trodde inte jag skulle hinna men efter att mannen hade varit ute på långtur så tog jag en runda. Spang bara dryga fem kilometer, tyckte det räckte eftersom det var ett tag sedan. Men det kändes bra, lite i benhinnorna eftersom rundan var på asfalt men annars bra.

Ovido - Quiz & Flashcards