minaminis

Alla inlägg den 29 oktober 2009

Av Lisa - 29 oktober 2009 15:03

Okej, då var det bestämt. Vi vaccinerar oss. För vår lilla flickas skull och för alla andra som av någon anledning inte kan/får. Vi gör det för dem. Vi tänker inte så att vi ändå inte drabbas så hårt (för det vet man aldrig) utan vi tänker att vi gör det för att skydda så många som möjligt. Om 80% av befolkningen i Sverige vaccinerar sig har vi en chans att rida ut denna stormen, annars inte. Då vet vi inte vad som händer. Hur aggresiv är influensan om den får chansen att komma tillbaka igen? Det är det ingen som vet, och jag tycker att det är dumt att chansa.


Många fokuserar bara på att dem som har dött är människor som var svårt sjuka i andra sjukdomar, hjärtsjukdomar, cancer etc, men vi glömmer alla dom som insjuknat av influensan och blivit allvarligt sjuka. Jag tänker såklart inte på dem som har fått svininfluesan och har samma symptom som en vanlig influensa, utan på dem som ligger på sjukhus, allvarligt sjuka men dock inte livshotande. Fullt friska människor i sina bästa år som blir så dåliga att lungorna kollapsar och dem måste få konstgjord lunga. Som hamnar i respirator och måste ha hjälp att andas. Hur fruktansvärt är inte det? Det kan vara du. Som sagt, fullt friska människor i 30-års åldern som drabbas så hårt.


Det är också lätt att säga att man inte kommer drabbas så hårt av det eftersom man är frisk för övrigt. Men hur vet man det? Vem vet egentligen vad man kan gå och bära på?


Okej, att jag kan verka lite fanatisk nu, jag menar fram till igår velade jag med fram och tillbaka. Men det känns som om jag har fått en liten uppenbarelse. Dels pratade jag och vännen M om det igår och hon hade en hel del klokt att säga, sen pratade jag med Litens läkare imorse och han var med av den övertygelsen att man gör det för andra. För att skydda de som inte är lika starka.


Han ansåg att det var självklart att vi skulle vaccinera oss för att skydda Liten, "det är ju det som är själva poängen! " 

 

Så vi kör på, och jag hoppas att många tänker som jag. Och dom som inte vaccinerar sig och får svininfluensan bör ju inte vistas bland andra. Jag menar, tänk om personalen på Litens dagis inte vaccinerar sig, då får ju hon influensan eftersom hon är för liten för att få vaccinet. Och jag kan allvarligt säga att jag skulle bli rädd om hon fick den. Personer med astma ingår i riskgrupperna och hon har förkylningsastma. Vet inte om hon drabbas hårdare då men jag skulle bli sjukt orolig.

Av Lisa - 29 oktober 2009 11:31

        


Nu blir det ingen mer shopping till mig denna månaden för jag har satsat på något som jag tänkt på läääänge. Nämligen bra hudvårdsprodukter. Har kört med något billigt skit ett bra tag nu men det funkar verkligen inte på min hud. Sen har jag inte velat köpa något innan jag har gått på ansiktsbehandling och fått huden uppkollad. Men nu var skiten jag hade slut och jag ville verkligen inte köpa mer av samma så jag gick in på Saras Hudvård & Makeup och pratade med henne. Och ut kom jag med 3 viktiga produkter från Dermalogica. Rengöring, ansiktsvatten och fuktkräm. Sen fanns det mer jag skulle behövt, som peeling och återfuktningsmask etc men någonstans får man ju börja. Och detta var vad månadens budget tillät. Särskilt eftersom man ska ha råd att köpa lite julklappar och annat fix.


Hoppas detta kommer funka bra, tror det, de flesta som använder Dermalogicas produkter verkar vara nöjda.


Nu, middag!

Ovido - Quiz & Flashcards