minaminis

Direktlänk till inlägg 29 oktober 2009

for the greater good

Av Lisa - 29 oktober 2009 15:03

Okej, då var det bestämt. Vi vaccinerar oss. För vår lilla flickas skull och för alla andra som av någon anledning inte kan/får. Vi gör det för dem. Vi tänker inte så att vi ändå inte drabbas så hårt (för det vet man aldrig) utan vi tänker att vi gör det för att skydda så många som möjligt. Om 80% av befolkningen i Sverige vaccinerar sig har vi en chans att rida ut denna stormen, annars inte. Då vet vi inte vad som händer. Hur aggresiv är influensan om den får chansen att komma tillbaka igen? Det är det ingen som vet, och jag tycker att det är dumt att chansa.


Många fokuserar bara på att dem som har dött är människor som var svårt sjuka i andra sjukdomar, hjärtsjukdomar, cancer etc, men vi glömmer alla dom som insjuknat av influensan och blivit allvarligt sjuka. Jag tänker såklart inte på dem som har fått svininfluesan och har samma symptom som en vanlig influensa, utan på dem som ligger på sjukhus, allvarligt sjuka men dock inte livshotande. Fullt friska människor i sina bästa år som blir så dåliga att lungorna kollapsar och dem måste få konstgjord lunga. Som hamnar i respirator och måste ha hjälp att andas. Hur fruktansvärt är inte det? Det kan vara du. Som sagt, fullt friska människor i 30-års åldern som drabbas så hårt.


Det är också lätt att säga att man inte kommer drabbas så hårt av det eftersom man är frisk för övrigt. Men hur vet man det? Vem vet egentligen vad man kan gå och bära på?


Okej, att jag kan verka lite fanatisk nu, jag menar fram till igår velade jag med fram och tillbaka. Men det känns som om jag har fått en liten uppenbarelse. Dels pratade jag och vännen M om det igår och hon hade en hel del klokt att säga, sen pratade jag med Litens läkare imorse och han var med av den övertygelsen att man gör det för andra. För att skydda de som inte är lika starka.


Han ansåg att det var självklart att vi skulle vaccinera oss för att skydda Liten, "det är ju det som är själva poängen! " 

 

Så vi kör på, och jag hoppas att många tänker som jag. Och dom som inte vaccinerar sig och får svininfluensan bör ju inte vistas bland andra. Jag menar, tänk om personalen på Litens dagis inte vaccinerar sig, då får ju hon influensan eftersom hon är för liten för att få vaccinet. Och jag kan allvarligt säga att jag skulle bli rädd om hon fick den. Personer med astma ingår i riskgrupperna och hon har förkylningsastma. Vet inte om hon drabbas hårdare då men jag skulle bli sjukt orolig.

 
 
Ingen bild

malin

29 oktober 2009 19:06

Hej! Ett bra beslut ni har tagit tycker jag. Resonerar också som ni. Isabelle får ju inte heller sprutan så för att skydda henne och alla andra småttingar så ska vi ta sprutan. Jag tog den faktiskt i går på sjukhuset. (Eftersom jag är personal så fick jag vaccinera mig nu). Idag har jag dock inte mått så bra. Ont i armen får man ju och jag har haft typ träningsvärk i hela kroppen och kännt mig allmänt dassig. Men det bör gå över till imorgon. Ses på måndag! kram Malin He

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lisa - 2 mars 2011 21:13


Tror egentligen inte sådär mycket på horoskop men fastnade av någon anledning vid att läsa just detta ikväll. Hittade ett som beskriver barn som är födda i Fiskarnas tecken. Det stämmer verkligen så bra med Stora som är född i detta tecken, hon fyl...

Av Lisa - 12 februari 2011 16:40

Tiden räcker inte till för så mycket mer än jobb och barn för tillfället. Veckorna går i en rasande fart och helgerna är uppbokade. Idag fick vi lite oplanerad tid över då Liten vaknade med feber. Vi hade nämligen bestämt att vi skulle hälsa på min k...

Av Lisa - 5 februari 2011 14:48

Har varit osynlig här sedan jag började jobba. Shit alltså vad jag har varit trött denna veckan. Jag fattar inte hur man ska fixa allt med jobb, dagis, barn och träning. Men jag antar att man kommer in i det med. Det gjorde vi ju förra året. Men det ...

Av Lisa - 5 februari 2011 14:41

Har fastnat löjligt mycket för denna låten.     För vi har varann För vi har varann och det finns dem som säger att då e det sant och det finns ingenting, det finns ingenting vi inte kan för vi har varann ...

Av Lisa - 31 januari 2011 21:52

Då är det dags för mig att byta ut långa, härliga sovmorgonar till tidiga, kalla morgonar. Mysiga barn framför morgon TV till trötta barn som inte alls vill upp. Slöa och mysiga dagar med barnen till intensiva, långa dagar på jobbet. Det är dags för ...

Ovido - Quiz & Flashcards