minaminis

Alla inlägg under januari 2011

Av Lisa - 9 januari 2011 14:15

Sista dagen på långledigheten för hela familjen för denna gången. Har varit helt underbart, vi har inte direkt tagit ut oss. Donat med lite småsaker bara och tankat energi, känns kanon. Särskilt med tanke på för vår sjukperiod innan jul.


Årets första löprunda är även avklarad och ett pass på gymmet. Har tänkt ta mig ner i eftermiddag med och träna bort lite träningsvärk...


Idag har Stora kompis här hemma och det leks som bara den. Liten får som vanligt vara med trots att hon inte alltid gör som dem vill.


Imorgon är det dags för dagis för barnen, och jag ska ta tag i hemtentan, den ska vara inlämnad nästa helg. Hoppas att jag hinner med det. Ska analysera en bok eller film eller något annat och utgå från två av de böckerna som vi har läst detta momentet, den ena handlar om feminism och den andra om sociologiska perspektiv. Tanken var att jag skulle utgå från facebook och filmen "The social networks". Såg den igår men jag vet inte riktigt om jag hittade någon bra utgångspunkt. Får kanske tänka om även om det är lite kort om tid till det.


Av Lisa - 7 januari 2011 21:57

  


(vi.sualize)

 

Idag har varit en sån där bra dag, ni vet när allt går som det ska, eller inte men det gör inget. Dagen började med att vi skulle åka skridskor på förmiddagen men när vi väl kom iväg var klockan mycket mer än vi hade tänkt. Men det gjorde inget, för jag hade fått reda på att jag fått det där jobbet om jag ville ha! Så grattis till mig.

 

Ialla fall kom vi iväg till ishallen och barnen tyckte det var jätteroligt. Var rädd att de skulle tröttna fort, det var första gången de åkte men de kämpade på båda två och stora fick till det med balansen ganska bra. Vi blev kvar mycket längre än vi tänkt för de tyckte så mycket om det.

 

Sen har vi fixat lite med dockrummet, målat lite till och jag sytt. Och både jag och mannen har hunnit med att träna. Jag var en sväng på gymmet innan och sprang mina första kilometrar på bra länge och mannen tog en runda ute.

 

Så det har helt enkelt varit en härlig, avslappnad dag men man känner ändå att man gjort något av den.

 

Ikväll har såklart det nya jobbet firats med lite gott vin och sen lite let´s dance med våra egna danstjejer som har uppträtt.

 

Livet när det är som bäst!

Av Lisa - 7 januari 2011 00:09

  


(Foto: Fredrik Setterberg)

 

Cool detalj, I like a lot. Tror ni att man kan få mannen att dra på sig ett par converse? Så jäkla häftigt det hade varit.....

 

Vad mycket det är som ska fixas och donas med inför ett bröllop. Även om vi ska ha ett väldigt litet bröllop så är det ju vissa saker som ska ordnas ändå, det ska väljas ring, musik och mat. Man ska boka smink, håruppsättning och fotograf. Ja det är mycket att tänka på helt enkelt. Idag har vi ialla fall kunnat bocka av en sak till på listan, fotograf är numera inbokad. Det är duktiga Robert Helberg, tillika min kusin, som har antagit uppdraget att bli vår bröllopsfotograf. Jätteroligt tycker vi såklart då hans bilder är underbara.

 

Annars är det musiken som upptar mycket av våra tankar. Om vi nu ska vara i kyrkan (vilket vi ännu inte bestämt) så är det ingångsmusik och utgångsmusik och två låtar under vigseln och sen ska man säkert välja någon härlig psalm med (vilket jag inte vill). I vilket fall är det lite sånt att fundera på. Vi har lite tankar men är ännu inte helt på det klara. Jag vet vilka två låtar jag skulle vilja ha. Nu är det mannen med som ska komma med sina förslag.

 

Sen ska det vara brudbukett med..... mycket som poppar upp i huvudet hela tiden. Måste sätta oss ner och skriva en lista på allt som ska fixas för just nu har vi ingen koll.

Av Lisa - 5 januari 2011 14:58

Är så sugen på vårkläder! Dessa godbitar hade passat mig perfekt. Måste ju köpa upp en liten garderob att ha med till Bali!


             


                                           (H&M)  

Av Lisa - 5 januari 2011 14:10

Idag har vi haft en riktigt effektiv dag, jag och barnen, tycker jag. Drog iväg flickorna till doktorn i förmiddags, tänkte kolla upp Stora en gång för alla. Hon har i stort sett varit sjuk och hängig sen i mitten på november. Väldigt blek och låg och sen hör hon inte. Funderar på om hon kan ha haft öroninflammation utan att vi har märkt det, Liten hade ju det. Eller om det är något lock för öronen som hon har. Lite komiskt är det ialla fall, man får prata som om man har en gammal pensionär här hemma. Men ialla fall, när vi väl kom till vårdcentralen så hade de inte drop-in idag. Så vi gör ett nytt försök på måndag.


Istället drog vi till Coop för storhandling. Brukar aldrig ta med barnen, det går ju som ni förstår mycket snabbare att göra det själv. Men idag hade jag inte så mycket val. Vi ska ha gäster ikväll och då kan det ju vara trevligt att kunna bjuda på lite mat. Men det gick jättebra, de skötte sig exemplariskt. Så bra att de till och med fick köpa med sig en film hem, Oliver & gänget blev det.


Som sagt så kommer det vänner på besök ikväll och vi ska bjuda på en fläskfilégryta. Ett nytt recept men jag har fått det av fröken Fridlund så jag är inte orolig. Hon gör aldrig annat är supergod mat. Så lyckas jag bara med rätten så är vi i hamn.


Nu ska vi äta en försenad lunch och sen ska jag börja dona lite inför kvällen.

Av Lisa - 4 januari 2011 11:50

  

(Foto: vi.sualize)

 

Nu har till och med jag tröttnat på julen så idag blir det till att plocka bort alla tomtar. Granen får dock stå kvar över helgen ialla fall, den är lika fin nu som när vi tog in den. Stjärnorna kan med få hänga uppe några dagar till, men resten ska bort idag. E sugen på nytt och fräscht nu, vill ha ljus, värme och vår. Vill börja planera nästa stora renovering, ska bara enas med mannen först, han vill göra altan men jag vill ha mitt kök. Se bara hur fräscht det ser ut på bilden, I like.....

Vi får se vem som vinner......

 

Håller fortfarande på med tjejernas dockrum på övervåningen. Började ju på det i mellandagarna och fastän det bara skulle göras lite snabbt så är det inte klart än. Mannen har lagt golv och jag har målat väggar och tak, behöver nog en omgång färg till i taket. Tyg är inhandlat på IKEA så det ska spännas upp på en vajer. Och så ska det sys kuddfodral. Från början var tanken att det skulle vara ett förvaringsrum åt docksäng, vagnar och annat i dockväg när det inte används men flickorna gillar att leka därinne så lite mysigt måste det göras. Det hänger en klädstång där som vi tänkte plocka bort men Stora använder numera den till gymnastikövningar så jag ska måla den cerise och låta den hänga kvar. Skulle kunna gå upp pch måla lite nu men är nog mer sugen på att få undan julsakerna så man kan städa ordentligt här sen.

 

Idag har jag förresten varit på intervju till ett spännande jobb, *hoppas* fast det vågar jag knappt. Jaja, vi får se.....

Av Lisa - 3 januari 2011 12:43



Jag gillar vintern, och jag gillar framförallt snö på vintern så man kan klä på sig varmt och gå ut med barnen och leka i snön och åka pulka. Det ger energi. Men denna ledigheten har inte bjudit på så mycket utomhusaktiviteter eftersom vi varit sjuka hela högen och är fortfarande.


När nu det nya året är här är jag så sugen på att ta tag i löpningen igen, men det lockar inte så mycket i detta vädret. Så jag längtar efter barmark så man kan ge sig ut.


Så länge får jag hålla till på gymmet och försöka ge på mig på löpningen på bandet, och en och annan tur i snön med broddar på.......

Av Lisa - 2 januari 2011 23:43

    

(Foto: IKEA)

 

Sista dagen på julledigheten tllbringade vi på IKEA. Fick ett spontanryck imorse och körde dit. Det är ju alltid något man behöver..... Idag blev det bara saker till barnen som följde med hem (blir ofta så). Lekbänk med förvaring. Huvudsyftet var att få en plats där stora kan ställa sitt lego när det är ihopbyggt, och som kan stå där när hon leker med det. Golvet är inget bra ställe och skrivbordet är för högt. Men det vi hittade blir kanon. Får plats att ställa lego på ena delen och dockskåpet på den andra när det väl ska plockas fram. Sen var det lite småsaker till övervåningen som lampor, tyg, några backar och så. Ett varsitt obligatoriskt gosedjur skulle ju med följa med hem såklart. Men ett stort plus till IKEA på den fronten. De köpte en varsin hund, jättefin för en mycket billig peng, samt kläder till djuren(jag vet sjukt, men det går hem hos små flickor:)) IKEA har snart allt.....

 

Imorgon är det jobb för mannen och allvar för mig. Första dagen utan jobb och mycket som ska fixas med. Barnen får hänga med för jag har inte satt upp dagis tider till dem.

Ovido - Quiz & Flashcards