minaminis

Alla inlägg under januari 2011

Av Lisa - 2 januari 2011 00:15

Nytt år, nya möjligheter. För visst känns det så? Som om man börjar om på ruta ett och har ett helt orört blad som man ska fylla. Men med vad? Är det här som nyårslöfterna kommer in? För min del inga löften som att sluta röka, gå ner i vikt eller sluta äta godis. För min del handlar det mest om att reflektera över året som gått och ta med det som varit positivt till det nya året, lämna det negativa bakom mig och sedan fylla på med ännu mer bra grejer.

 

2011 ska vara ett år med mycket kärlek för min del. Jag och mannen ska äntligen, efter måånga år tillsammans gifta oss. Och det ska bli så roligt och härligt. Vi väljer att göra det litet och sedan åka iväg på en riktig kärlekssemester och bara tanka energi, han och jag. Bara själva grejen att planera ett bröllop ihop gör ju att kärleken växer, det är så mysigt att sitta och prata och planera tillsammans. Och det känns som om det ska vara vår tur nu efter några år med småbarn som såklart tar en del energi, men som samtidigt ger mycket med......

 

2011 lovar jag även mig själv att bli ännu bättre på att leva i nuet. Har blivit mycket bättre på det sen barnen kom men behöver ändå påminna mig själv ibland. Jag vill ta vara på varje sekund tillsammans med barnen. Inte vara så tråkig och hela tiden tänka sen, sen när vi har det, sen när vi gör det, sen, sen, sen. Det är nu, här och nu som gäller, som är det viktiga. För det enda om är viktigt är att barnen är lyckliga, är dem lyckliga så är jag lycklig. De struntar i fina saker och möbler, eller perfekt städade hem. Det enda dem vill ha av oss är tid. Och det ska vi väl ändå kunna ge dem? Tid till att lyssna, prata, skratta, leka. Det är sådana självklara saker men samtidigt så svåra mitt i vardagen. En tisdag klockan fem när barnen är trötta och hungriga, och vi lika så. När det ska lagas mat, plockas undan, det behöver städas och tvätthögen växer. Då är såna här saker inte så lätta att komma ihåg. Men jag lovar mig själv att jag ska bli bättre på att ta mig tid. Stanna upp och bara lyssna in barnen. Ta vara på vardagen och inte bara leva efter helgerna. Inte längta hela tiden.

 

2011 ska även gå i löpningens tecken. Jag ska springa mitt andra tjejmilen-lopp och målet är såklart att förbättra min tid. Hälsa är viktigt och ska vara en del av mitt liv. Motion ger energi och energi behöver man ha till sina små barn.

 

Det nya året kommer även innehålla nya utmaningar; nytt jobb, nya möten, mina sociologi-studier och mycket annat. Något jag även lovar mig själv är att ta en ordentlig funderare på vad jag vill åstadkomma. Nu menar jag inte vad gäller jobbet eller familjen. Utan mer vad som är mitt kall... förstår ni? Jag tror att alla människor är ämnade för något, det gäller bara att ta reda på vad. Det kan vara allt från att  skriva, måla eller sticka, till att hålla på med musik, inredning, kläder, sport, meditation, matlagning, bakning eller nåt annat. Jag vill hitta det som representerar mig. Jag vet att jag har det inom mig men jag har ännu inte fått ur det ur mig. Ska ta mig en ordentlig funderare på vad det är som jag kan/vill som triggar mig. Detta kan mycket väl vara ett resultat av en 30-årskris, en existentiell fundering. Men likväl tror jag på det......så jag återkommer.

 

Några tankar på vad jag tror/hoppas att det nya året ska bära med sig.

 

Gott nytt år!

Ovido - Quiz & Flashcards