minaminis

Alla inlägg under februari 2009

Av Lisa - 4 februari 2009 09:40

Usch, inatt har inte varit en kul natt. har sovit jättedåligt. lillan har vaknat femtioelva gånger av att hon har tappat nappen, hon har verkligen varit superorolig. måste va tänderna som är på gång nu. det är hög tid att dem kommer nu nämligen, hon är ju över 8 månader. till råga på allt har jag inte kunnat sova när jag väl har haft chansen, har legat vaken jättelänge efter varje nappinsättning. måste vara för mycket kaffe under gårdagen. jag är som en gammal tant, kan inte dricka kaffe efter fem på kvällen och jag kan inte dricka för mycket på dagen heller. jobbigt, särskilt nu när man har blivit beroende av det....trodde aldrig att jag skulle bli så beroende av kaffe. men det är nu sen man började gå hemma med två små barn som man inser hur bra det funkar mot trötthet. och nu kan jag inte vara utan det.


stora tjejen är på dagis idag. hon var lite snorig när hon vaknade imorse men hon ville till dagis ändå när jag frågade. tänkte annars att vi hade kunnat va hemma och mysa, men hon var pigg så hon ville iväg. lillans näsa har med börjat rinna, men det tar jag som ett tecken på att tänderna är på väg. Naivt kanske, är säkert bara en vanlig förkylning.


efter dagis idag får vi besök av en liten kompis till stora tjejen, hennes mamma och lillebror kommer med såklart. och dem har med sig torskfilé, det är ju den obligatoriska torsk-onsdagen idag. tjejen älskar det, frågar varje dag efter dagis om det är idag vi ska köpa torsk. så det får vi ju inte missa.

Av Lisa - 3 februari 2009 21:37

mycket fint på blingo-partyt, som alltid. hade bestämt mig redan innan för vad jag skulle ha, men det var inte riktigt det som jag beställde ändå. lillan fick faktiskt ingenting, stackars lilla tjej. tror inte hon går lottlös ändå då jag ska på både gangstar och meandi party nästa vecka. nej, idag blev det bara stora tjejen som fick (indirekt fick ju även lilltjejen det eftersom hon får ärva sen)


blev detta; randiga tights och randig klänning. har ett set med både tröja och tights i den röda färgen sen innan som passar riktigt bra till med. sen blev det ett par superfina byxor med, mycket mycket finare i verkligheten. kollade knappt på dem när jag kikade in kollektionen på nätet men i verkligheten var de SÅ fina, kunde inte motstå. roligt att dem inte var så typiskt tjejiga med, utan dem kommer bli supertuffa på flickan. till dem köpte jag e blå tröja, som passar lika bra till byxorna som till tightsen, kan ju även användas under klänningen. till allt detta måste hon ju självklart ha ett par svarta converse, så det får det bli. kanske i födelsedagspresent hon fyller ju år om en månad.


blev mycket nöjd med inköpet. tror iofs att mormor och morfar får ge något av det när hon fyller år, för jag ska ju som sagt på ytterliggare två kläd-partyn........och det kostar!


Av Lisa - 3 februari 2009 15:30

pustar ut... har varit en intensiv men rolig dag. Stora tjejen fick stanna hemma från dagis idag för vi skulle ha besök. Familjen som bor på andra sidan "berget" har varit här. mamman, en flicka på 4 år och deras lilla pojk på 7 månader. flickorna leker rätt bra ihop men det märks att min skrutta är ett år yngre, hon har inte riktigt koll på hur man leker på det sättet än, har inte koll på alla "koder" och så. kollar av den stora flickan rätt mycket. men det är klart att det ska märkas skillnad på ett helt år.


lillan sov mesta dels av tiden och likaså gjorde pojken så jag och mamman kunde sitta och prata.

sen gick dem vid två och då var det middagsdags. eller det var lite sent för middag så det var rätt gnälligt här, men inte så konstigt ju. Nu efter maten är det glada miner igen från tjejen så hon leker för fullt och lillan sover. Så då passar jag på att sitta här lite.


Ikväll är det som sagt dags för blingo-party. det ska bli roligt. jag har blivit lovad av mannen att få gå dit själv :) inte illa va? men nu ringde han nyss och sa att han var tvungen att jobba över en stund. trodde iofs att han skulle hinna hem tills jag skulle iväg, men man vet aldrig. får ju ta med barnen i så fall. men det är så skönt att komma iväg själv en stund. kunna sitta och lyssna och titta på kläderna i lugn och ro.


bjuder på lite bilder från blingo-kollektionen. Hur snyggt är det inte då? och hur snyggt är det inte med converse skor till barn? MÅSTE införskaffa ett par svarta till stora tjejen. SÅ snyggt och SÅ tufft.

Av Lisa - 2 februari 2009 22:03

Hmm...jag har blivit utmanad av Rebecca (det är tydligen något fenomen inom blogg-världen) att jag ska visa bild 6 i mapp 6 och sen utmama 6 andra att göra samma sak. har lite problem med den här utmaningen, vet inte riktigt vad jag ska göra med den.


Jag är väldigt restriktiv med vilka bilder jag lägger upp på min blogg. visar inte bilder på människor som inte själv kan "godkänna" det. skriver heller aldrig ut namnen på mina barn, min familj eller mina vänner. vill inte lämna ut mitt liv eller andras på det sättet. och eftersom bild 6 i mapp 6 var en bild på min syster på hennes bröllopsdag väljer jag såklart att inte visa den. väljer istället att visa bild 6 i den mappen där jag har de bilder som jag publicerar i min blogg. så se nedan.


sen till det här med att utmana 6 andra. jag är ju rätt ny inom bloggvärlden så jag känner bara tre stycken som bloggar och två av dessa har redan blivit utmanade. så det får stanna vid detta. vill ju inte utmana någon jag inte känner. så, nu lämnar vi det.


idag har vi varit och fotograferat lillan, och det gick jättebra. hon skrattade och var så glad. ville dock inte sitta stilla utan satte sig i krypställning direkt men det är ju rätt charmigt det med. ska bli kul att se bilderna sen. vi ska välja ut tre som vi ska ha i en ram, svartvita kort bara. har en sådan till stora tjejen så vi vill självklart ha likadant till lillan. vi blev så sugna på att fota båda barnen tillsammans med, såg en del häftiga grejer han gjort. så det får det nog bli sen, ska vänta lite tills lilltjejen har börjat gå och så.


sen ikväll har jag målat det sista på trappen, blev riktigt snyggt. så nu är det dags för målning av väggarna, men det kan tyvärr inte jag göra för det är så högt till tak så där får mannen ta över. vi har det nämligen lite speciellt i vår entré/hall. vår dörr är på ett mellanplan. så när man kommer in i huset är det en liten entré på typ 3 kvadrat där gästerna kan hänga av sig sina kläder sen är det en liten trappa upp till huvudplan och en liten trappa ner till källaren. i källaren har vi våra ytterkläder och skor och dylikt.


så väggarna i entrén löper från huvudplan ner till källaren, blir rätt mycket vägg. så mannen ska börja måla det på onsdag. imorgon ska nämligen jag på kläd-party, blingo jättefina ekologiska kläder. har köpt kläder från dom innan och är jättenöjd, så det ska bli kul.


Av Lisa - 2 februari 2009 10:02

måndag....... en helt ny vecka framför sig, med nya spännande dagar. Eller spännande...är det det? nej kanske inte men innehållsrika och mysiga. för jag trivs verkligen med att gå hemma denna gången, njuter som bara den och försöker ta tillvara på varje minut. Jag trivdes när jag gick hemma med stora tjejen med, men kanske inte på samma sätt. man var inte lika medveten då om hur fort tiden faktiskt går, och kanske att man såg framåt lite för mycket.


denna gången försöker jag njuta av den stunden och den fasen vi är i. visst, årstiden är ingen höjdare och det hade varit skönt med vår och sommar, men det innebär också att lillan blir äldre och dagis börjar närma sig för henne. så nej, det får gärna va bistert och kallt och rått ute, bara jag får njuta av tiden. just nu njuter jag för fullt över att se lillskrutten försöka krypa, hur hon står på alla fyra och gungar och försöker komma fram, men istället hamnar platt på magen. jag njuter även av mina älskade stora lilla tjej som pratar för fullt, hela tiden. som säger den ena kloka saken efter den andra och man förundras jämnt över hur hon kan komma på allt, så liten som hon ändå är. är hon verkligen bara 3 år? ibland känns det så mycket, jag menar det var ju igår hon var min lilla bebis, men sen säger hon alla roliga saker och då tycker man att hon är så smart för sin lilla ålder.


som när jag var sjuk förra veckan. då var hon hemskt orolig för mig. som när jag tog två alvedon på kvällen för att jag hade så ont i huvudet och när hon vaknade dagen efter var det första hon frågade mannen; tror du mamma är bra nu? jag menar hon har ju alvedon i munnen.


när jag var mammaledig med stora tjejen hade jag förmånen att gå hemma samtidigt som många av mina vänner, då de också hade fått barn, och det var verkligen lyxigt. vi träffades var och varannan dag och kunde göra såna saker som man annars inte har tid med när vardagen består av jobb och dagis. denna gången är det ingen av dem som har fått barn igen, men jag har det precis lika bra. för denna gången har jag lärt känna nya människor och fått nya vänner. jag hade även turen att få barn samtidigt som grannen vilket har gjort att vi har kommit varandra riktigt nära.


bakom oss på andra sidan det lilla berget bor en annan familj som jag träffar en del, mannen i det huset är kompis till min man, men av helt förklarliga skäl har vi inte kunnat/hunnit träffa dem innan, nu umgås vi och dem har en dotter som bara är ett år äldre än vår stora och en liten pojke som är jämngammal med lillan. sen umgås vi med en familj som har en flicka som är bara två månader äldre än storan och som har en pojke som bara är två månader äldre än lillan. storan går på sim och gympa med henne så dom har blivit jättebra kompisar. det är bara några av dem vi försöker träffa varje vecka. så det är verkligen jätteroligt. vi har fullbokat schema i veckorna.


idag är det dags för fotografering av lilltjejen. farmor får passa stora tjejen under tiden, är svårt att ha med henne. lillan ska nämligen hålla koll på henne hela tiden, och då kan det vara svårt att få till några bra kort.


nu tänkte jag gå och duscha innan det är dags för dagis hämtning, men lillan måste bara somna först och det låter inte riktigt som hon vill det.


Av Lisa - 1 februari 2009 19:20

 (bild: rum21)


tror äntligen att jag har hittat en lampa till entrén. kikade runt på lite inredningsbloggar och då såg jag den. en vit kartell-pendel lampa. har tittat på dessa tidigare men har inte kunnat bestämma mig för vilken färg jag ska ha, men när jag såg den i vitt så var det SÅ rätt. så den får det bli. svart hade med passat men allt damm syns så tydligt på det och den kommer hänga en bit upp och kommer då inte vara jättelätt att torka av.


den kostar 1800 kr så nu ska det säljas på tradera! måste rota fram lite snyggt. har ju kvar några riktiga ögonstenar vad gäller gravidkläder. men snyft, känns lite sorgligt att sälja dem. men så får det bli.


båda flickorna sover, och har gjort sedan sju, känns skönt. får nog bli filmkväll med mannen ikväll, om han orkar vara vaken ;) tror att vi ska se "The puirsuit of happiness" med will smith. har sett den innan och kan bara säga....SE DEN, om ni inte redan gjort det. vilken film. usch vad jag grät, och grät och grät. hade ångest flera dagar efter jag hade tittat på den, men vilken film. den tål att ses om och om igen. så stark.


will smiths riktiga son spelar hans son i filmen med, och det är speciellt en scen när dem har låst in sig på en offentlig toalett och ska tillbrina natten där som är så hemsk. will smith sitter på golvet med sin son sovande i knät och han håller för hans öron så att sonen inte ska vakna av alla som står utanför och rycker i dörren. samtidigt som han gör det sitter han och gråter. usch, jag får ont i magen bara jag tänker på den. men jag älskar sådana filmer, för man kommer ihåg att uppskatta sitt eget liv något så fruktansvärt mycket. åh, vad jag älskar mitt liv.


en annan riktigt bra film med will smith är "seven pounds" den går på bio nu. såg den i torsdags och jag kan verkligen rekommendera den. gillar verkligen will smith i filmer som inte är action filmer.




Av Lisa - 1 februari 2009 10:02

då var det söndag igen...helgen går fort. och speciellt denna. sim som vanlig i fredags, jättemysigt såklart. dom är så duktiga våra flickor.


igår var det gympa med storan, mannen gick med henne. sen skulle han iväg, han och ett gäng killar har bildat herrklubb :) Dom har hängt ihop sen dem var små, men har haft lite svårt att få ihop det med träffar, alla lever ju sina egna liv, så dom beslutade att orda herrklubb och träffas fyra gånger om året. Kul!! S


å jag var själv med kidsen. Men det var mysigt det med. En kär vän kom över en stund tillsammans med hennes lilla flicka. barnen lekte och vi kunde sitta och prata. Lillskrutten sov hela tiden så jag kopplade verkligen av.


Sen hade jag och stora tjejen lördagsmys med god mat, godis och körslaget. Sen somnade hon bredvid mig i soffan.


Idag har vi inte kommit igång riktigt. Ska strax gå in och väcka mannen, för frukosten står framdukad. Sen har jag tänkt att jag ska måla lite i trappen. Har målat en omgång men det behövs nog två till tror jag, om det ska bli sådär riktigt snyggt. Mannen får mysa med barnen idag, han missade ju en hel dag igår. Jag ska med mysa med dom såklart, tar bara någon timme att måla.


Nu vaknade han minsann av sig själv, eller kan det vara minisen som väckte honom :) hon kör nämligen omkring i sin gå-stol och pratar, väldigt högt. Lite smått irriterad verkar hon vara med, har nog vaknat på fel sida.


Nu blir det frukost.

Ovido - Quiz & Flashcards