minaminis

Alla inlägg under mars 2009

Av Lisa - 17 mars 2009 13:35

nu har jag precis kommit hem från en promenad/löprunda...så härligt i det fina vädret. har fått tanka lite ny energi, viket behövs i detta hemmet för nu ÄR det rena sjukstugan här.


vi vaknade inatt av att stora tjejen kräkte ner hela sängen..vår säng. brännhet var hon med stackaren. så nu är det hennes tur, också, för Liten är inte bättre, nepp inte ett dugg. ringde jourcentralen igår kväll för vi ville komma in med henne för vi tyckte hon var ännu sämre, men fick vi det? nej. så nu vet jag inte var vi gör. enligt dem skulle vi avvakta till imorgon (onsdag) och har det inte blivit bättre då så kan vi ringa. okej.


nu sover hela ligan i vardagsrummet. stora nerbäddad i soffan och liten i famnen på pappa, som med sover. han är hemma idag för han kände sig inte heller bra. sen hade jag inte klarat av två sjuka barn själv, varav en kräkande. 


bara jag som är pigg i detta huset, men det är nog bara en tidsfråga. nej, nu ska jag hoppa in i duschen sen är det matdags.

Av Lisa - 16 mars 2009 13:22

Du behöver:



4 msk kakao

1,5 dl vetemjöl

3 dl socker

2 ägg

En nypa salt

100 g smält smör

En stor näve mini-marshmallows

Mariannefluff:

3 dl vispgrädde

1 påse Mariannekarameller



Gör så här:

1. Rör ihop alla ingredienser till kladdkakan och grädda i 150 grader i 35 minuter.

2. Ta ur Mariannekaramellerna, lägg i en påse och linda in i en handduk och krossa dem, till exempel med en kavel.

3. När all Marianne är krossad i små bitar, häll i grädden i en kastrull och värm upp till strax innan den börjar koka, den får inte koka! Häll i Mariannekrosset och rör tills det smält helt.

4. Ställ in gräddblandningen i kylen i minst 6 timmar, eller gärna över natten och vispa sedan upp grädden till ett fluff.

5. Skär upp kladdkakan i bitar och lägg i botten på ett glas eller liknande, lägg sedan på några marshmallows och sedan en klick Mariannefluff.

Av Lisa - 16 mars 2009 13:15

tror ni jag fick en tid hos doktorn? nejdå, vi ska avvakta......som om vi inte gjort annat i helgen. hon har ju en massa feber och en massa ont..någonstans. gråter/gnäller hela tiden, inget är bra. tycker så synd om henne. fattar inte att vi inte kunde få en tid, det kanske är något hon kan få medicin mot, varför dra ut på lidandet då? känns grymt. om inte har man ju ialla fall kollat, kan väl aldrig vara onödigt när det gäller barn?


som om jag inte kan se skillnaden på en vanlig förkylning och detta? jag ringer inte till doktorn för inte. vill att dom ska kolla upp min lilla skrutta.


snart kommer syster hit. hon ska passa lillskruttan medans jag ska gå med stora på 3 års kontroll på bvc.


har slängt ihop en kladdkaka med mariannefluff som vi får pigga upp oss med sen.



Av Lisa - 16 mars 2009 07:51

(bilden kommer från Mandel) 


jag ska iofs inte klaga, håller som bäst på att leta upp en skinnjacka som jag ska köpa. mannen tyckte det var en finfin idé.


vet inte om jag ska ha den jag provade på vero moda i lördags, den är svart med mudd både i ärmarna, nertill och i kragen. eller om det blir denna. också svart men den har ingen mudd i ärmarna, snyggt tycker jag, men sen är den lite blankare, vilket jag inte gillar, men det mattas av ju mer man använder den. vad tycker ni?

Av Lisa - 16 mars 2009 07:43

(bilden kommer från H&M)


idag vill jag köpa denna. hur snygg som helst. och mycket snyggare på än på bilden. finns i beige med men jag tänker mig denna och sen lite färgstarka accessoarer till, typ turkost.....snyggt till sommaren. synd bara att man har köpstopp denna månaden :(



Av Lisa - 16 mars 2009 07:40

sitter här och väntar på att klockan ska bli 8 så jag kan ringa ner till bvc. liten är riktigt dålig. vi har haft en lite bättre natt inatt så jag trodde hon skulle vakna och vara bättre, men nej, hon är snarare sämre. fjärde dagen med feber så det kräver ett besök på sjukhuset. usch vad detta inte är kul. men det är inte vädret heller så det passar ju.



Av Lisa - 15 mars 2009 21:50

vi har ialla fall hunnit med att bygga ihop ramen till marrimekko tyget "moments" som vi ska ha i hallen. mannen har sågat och fixat och jag har målat den vit. tänkte det var bättre med vitt så inte trä-färgen lyser igenom. så imorgon blir det nog upphängning av den.

Av Lisa - 15 mars 2009 21:30

oj oj oj vilken helg, bra? nej inte speciellt. i fredags var det ju fredagen den 13:e, om vi märkte det? japp alla gånger. vi var nämligen inne på akuten med stora.


hon trillade ner från soffan när vi kollade på let´s dance och slog bakhuvudet i bordet så det gick hål och började blöda riktigt ordentligt. oj vad hon grät, det gjorde ju såå ont såklart. så vi fick ringa hit syster som passade en feberyr Liten medans vi åkte in. väl inne bestämde läkaren sig för att limma ihop såret, så det sved till rätt bra i några sekunder sen blev det bättre. men hon var så duktig lilla gumman. satt i pappas knä medans dom tvättade och höll på, jag satt på huk framför henne och höll hennes ansikte i mina händer. usch va ont det gjorde i hjärtat när hon grät, hon tittade in i mina ögonen och sa nej nej när det gjorde som ondast. lilla hjärtat. sen åkte vi hem och hon somnade nästan direkt när vi la henne. hon och jag fick dela säng. andra halvan av familjen sov i vardagsrummet, mannen i soffan och bebis i spjälsängen.


mannen tog nämligen på sig det ärofyllda uppdraget att ha liten. inte kul. hon var riktigt dålig med en massa hosta och hög feber. sov kanske 20 minuter åt gången hela natten, med ett undatag på 2 timmar. jag hade det lugnt och skönt med stora i vår säng. vi sov hela natten ända fram till 8, då gick jag upp och löste av mannen så han fick sova några timmar.


så vi har inte haft någon höjdarhelg, både igår och idag har mest bestått i att bära omkring på liten, hon har varit, och är så ynklig. nu kan hon inte ens gråta mer för hon har ingen röst kvar. blir nog en tripp till sjukhuset imorn igen.


känns inget vidare att det är måndag imorgon. mannen åker till jobbet och jag ska ta hand om tjejerna själv. liten behöver ju massa mig nu, och det blir så synd om snäckan då, hon vill ju med ha massa mamma. vi får ha en riktig softardag i soffan och mysa. hoppas liten kan gå med på det.



Ovido - Quiz & Flashcards